niedziela, 11 maja 2014

Najlepsza na słodkie śniadanie - drożdżówka z truskawkami i kruszonką

Jeszcze chwila i zaczynamy sezon na świeże owoce. Osobiście czekam na truskawki i już planuję do czego je wykorzystam. Dodatkowo ostatnio zadano mi pytanie, które nie dawało spokoju do dziś. Otóż co zrobić aby sok z owoców nie psuł ciasta drożdżowego (czasem robi się lekko zakalcowate, choć dla mnie to nie problem). W każdym razie jedna myśl, z drugą myślą stały się zaczynem, który w efekcie dał przepyszny dodatek do kawy a przy okazji przetestowałam dwa sposoby na nieszczęsną owocową wilgoć. Drożdżowe ciasto to u mnie w kuchni (przynajmniej do tej pory) przede wszystkim pizza:) Od dziś to także ciasto "do pojedzenia" z efektem "wow" (zwłaszcza, jeśli ciasto jest jeszcze lekko ciepłe...
Zrobienie ciasta zajęło mi 30 min (nie licząc pieczenia) i po godzinie była idealna do kawki.

Składniki na ciasto:

  • 40 g świeżych drożdży
  • pół szklanki cukru
  • pół szklanki ciepłego mleka
  • 2,5 szklanki mąki pszennej
  • 0,5 szklanki mąki krupczatki
  • 2 całe jajka 
  • 1 żółtko (białko oddzielamy i zostawiamy do wysmarowania ciasta)
  • 100 g miękkiego masła
  • szczypta soli
  • 400 g truskawek


Składniki na kruszonkę:

  • 0,5 szklanki cukru
  • 100 g masła
  • 0,5 szklanki mąki krupczatki (może być pszenna)


Piekarnik nastawiamy na 180 stopni.
Najpierw musimy zrobić zaczyn czyli drożdże łączymy z łyżką cukru i ciepłym (ale nie gorącym)
mlekiem a następnie dodajemy 5-6 łyżek mąki pszennej. Dokładnie wymieszane składniki odkładamy na ok.10 min w ciepłe miejsce aby nieco podrosło.
Do zaczynu dodajemy jajka i żółtko, pozostałą część cukru, masło, pozostałe mąki i szczyptę soli. Wszystko najpierw mieszamy drewnianą łyżką a kiedy uzyskamy dość gęstą konsystencję (dobrą do zagniatania) wykładamy wszystko na stolnicę podsypaną mąką pszenną i dokładnie zagniatamy. Jeśli ciasto nadal klei się do rąk, dodajemy więcej mąki a kiedy uzyskamy zgrabną, gładką kulkę, chwytamy w dłonie wałek i robimy z niej formę
płaską:) Ciasto przekładamy do brytfanki (lub jeśli wolcie na blachę) wyłożoną papierem do pieczenia. I teraz właśnie nadchodzi moment, w którym przygotowujemy podkład dla owoców. Ja
spotkałam się ze sposobem wykorzystującym bułkę tartą ale mama koleżanki z pracy wynalazła inne rozwiązanie, które jest co najmniej tak samo dobre. Ja wypróbowałam obydwa myki i połowę ciasta posypałam bułką tartą a połowę posmarowałam białkiem (nie zauważyłam różnicy po upieczeniu). Na tak przygotowane ciasto wykładamy owoce i posypujemy je kruszonką....
Nie było jeszcze jak zrobić kruszonkę?
Po prostu mieszamy podane wyżej składniki i tyle:)
Ciasto wkładamy na ok. 30 min.
Wiem, że będzie kusiło aby zjeść od razu ale uprzedzam...po gorącej drożdżówce dokucza ból brzucha (wiem niestety z doświadczenia;P)






1 komentarz:

  1. Wygląda super!:)

    Zapraszam do mnie!
    Dopiero rozpoczynam swoją przygodę z blogowaniem, ale może któregoś razu znajdziesz u mnie coś ciekawego :)

    www.paczekwkuchni.blogspot.com

    Pozdrawiam!:)

    OdpowiedzUsuń

Najlepsze!

Najsmaczniejszy - ranking stron kulinarnych

kolejne wyzwania

Zapraszam na durszlak

Durszlak.pl

A Wy kochacie gotowanie czy tylko lubicie?:)

Lista Blogów Kulinarnych

Zaglądajcie też na Mikser kulinarny

Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów