piątek, 15 sierpnia 2014

Kawa mokka z malinami...ciasto marzenie:)

Jakiś czas temu w pewnej krakowskiej kawiarni zamówiłam sobie kawę. Nic w tym ciekawego ale...jeśli zamawiam już kawę "na mieście", szukam w Menu czegoś innego i zazwyczaj proszę o opis (już kilka razy dałam się nabrać na pięknie, tajemnicze nazwy, które jedynie rozbudzały moją wyobraźnię i kubki smakowe aby w trakcie degustacji drastycznie rozczarować). Tym razem poprosiłam obsługującego mnie kelnera aby mi coś polecił i usłyszałam "kawa ze śmietanką 30% i malinami". W pierwszej chwili pojawiła się obawa a gdy dostałam i pierwszy raz spróbowałam, pożałowałam tylko, że jest jej tak mało. Właśnie tego dnia odkryłam, że kawa i maliny to połączenie po prostu genialne!!!
Mijały dni a nawet miesiące a ja myślałam jakby przenieść to na coś "do kawy". Dziś przedstawiam Wam jeden z pomysłów.
Od siebie dodałam smak czekolady deserowej:)

Składniki


  • 150 g gorzkiej czekolady 
  • 4 jajka
  • 4 łyżki cukru trzcinowego
  • 2 łyżki cukru białego
  • 4 łyżki mąki pszennej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • opcjonalnie - łyżka masła i łyżka mielonych migdałów (lub papier do pieczenia)
Na krem
  • 500 ml śmietany kremówki (30%)
  • 1 jogurt kawowy (Bakomy)
  • 2 łyżki żelatyny
  • opcjonalnie kieliszek np. Ballentines'a
  • 3-4 łyżki cukru pudru
  • 0,5 gorzkiej czekolady
  • 2 łyżki masła i 2-3 łyżki mleka 

Piekarnik nagrzewamy do 180 stopni.
Wielkość tortownicy: średnica 25 cm

Zaczynamy od podkładu. To ciasto mocno czekoladowe, więc musi być prawdziwa, dobra, deserowa
czekolada. Trzeba ją roztopić (np. w mikrofali) i do gorącej, dodać masło, które szybko także uzyska stan płynny a następnie, w trakcie mieszania połączy się z czekoladą dając aromatyczny krem (warto dodać do niego kieliszek dobrego alkoholu - ja dodałam Ballantines'a). Wszystko studzimy. 
Teraz żółtka oddzielamy od białek i białka ubijamy na sztywno dodając do nich (na końcu) 2 łyżki cukru białego. Żółtka także ucieramy z cukrem trzcinowym (na kogel mogel). Kiedy nasza czekoladowa masa już ostygnie, powoli dodajemy ją do żółtek, potem mąkę z proszkiem do pieczenia a następnie, bardzo delikatnie i stopniowo łączymy wszystko z pianą z białek. Tortownicę smarujemy masłem i posypujemy mielonymi migdałami (ostatecznie bułką tartą) i na tak przygotowaną, wylewamy nasze czekoladowe ciasto. Wkładamy do piekarnika na ok. 30-40 min.

Podkład możemy przygotować dużo wcześniej. Krem to już łatwizna, za którą zabieramy się dopiero, gdy czekoladowy spód będzie dobrze ostudzony.
Zaczynamy od ubicia śmietany a kiedy będzie już odpowiednio sztywna, dodajemy jogurt kawowy i 2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej oraz cukier puder (jeśli chodzi o kawę i cukier najlepiej stopniowo dodawać i za każdym razem próbować...każdy przecież lubi inną kawę;)). Na koniec dodajemy rozpuszczoną żelatynę, która będzie chłodna ale nadal całkowicie płynna. I taki oto nieco gorzki (ale o to w nim chodzi) wykładamy na ciasto, które wcześniej w całości pokrywamy świeżymi malinami. Kremu powinno być na tyle aby dokładnie zasłonić owoce. Ciasto jest prawie gotowe, jeszcze tylko wykończenie polewą czekoladową ale zanim nią polejemy krem, warto włożyć ciasto do lodówki.
W tym czasie rozpuszczamy masło z czekoladą i mlekiem aż uzyskamy polewę (jeśli zacznie się robić lekko glutowata, nie panikujcie tylko dodajcie kolejną łyżkę, lub dwie mleka - to powinno rozwiązać problem:)). Kiedy polewa będzie już chłodna, robimy czekoladowe szlaczki na kawowym kremie i odstawiamy ciasto na kilka godzin do chłodu (najlepiej na całą noc).
Cóż mogę Wam więcej powiedzieć...ja uwielbiam a ciasto było pochłaniane nawet przez tych, co fanami kawy nie bywają nawet od czasu do czasu:)







A po zjedzeniu jednego kawałka, ma się taką oto energię:)



8 komentarzy:

  1. Jakie piękne :) Nie dziwie się że dzieciaki miały dużo siły :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetnie się prezentuje i musi być pyszne :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za motywujące do dalszych kulinarnych testów komentarze:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Boskie, świetne połączenie smaków :) Zapisuję przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Cieszę się, że nie tylko ja jestem fanem takiego połączenia:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Naprawdę marzenie :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Najlepsze!

Najsmaczniejszy - ranking stron kulinarnych

kolejne wyzwania

Zapraszam na durszlak

Durszlak.pl

A Wy kochacie gotowanie czy tylko lubicie?:)

Lista Blogów Kulinarnych

Zaglądajcie też na Mikser kulinarny

Mikser Kulinarny - przepisy kulinarne i wyszukiwarka przepisów